Open

Schimb de GRM Reparatie

De ce ai nevoie de o curea de distribuție la o mașină

Funcția principală a curelei de distribuție (mecanismul de distribuție a gazului) este de a sincroniza funcționarea arborelui cotit și a arborelui cu came (sau a arborilor cu came). Cureaua de distribuție este cea care face acest lucru pentru ca supapele și pistoanele să nu se ciocnească unele de altele. Cureaua de distribuție este situată în afara motorului, acoperită cu o carcasă de protecție și ocolește un număr diferit de scripete, în funcție de designul motorului. Cel puțin, acesta este un întinzător care garantează funcționarea corectă a curelei de distribuție. Dar la motoarele moderne, unde mai multe unități trebuie să fie înghesuite într-un spațiu limitat, cureaua de distribuție captează și scripetele echipamentelor suplimentare. Cel mai adesea, aceasta este o pompă de apă (alias o pompă), care este responsabilă pentru răcirea motorului. Dar pot exista și alte unități.

Si inca ceva teorie. Pe lângă cureaua de distribuție, unele motoare pot folosi și lanț de distribuție – de exemplu, Fiat Doblo 1.3 multijet sau Opel Astra G, cu motor 1.4 Z14XEP. Avantajele sale sunt mai durabile și durează de câteva ori mai mult. Dezavantajul este că este de câteva ori mai scump și mai greu de instalat.
Cureaua de distribuție în sine arată ca un inel de cauciuc cu un anumit diametru, cu dinți pe suprafața interioară. În ciuda faptului că cureaua poate fi marcată cu direcția de instalare de către producător, cureaua de distribuție nu are o anumită direcție de rotație – adică nu poate fi instalată „în spate în față”. Săgețile sunt importante pentru instalarea pe semnele arborelui cu came și ale arborelui cotit. Pentru ca cureaua de distribuție să fie instalată corect și să asigure funcționarea corectă a motorului, aceasta trebuie instalată clar conform semnelor de pe cureaua propriu-zisă și de pe scripetele arborelui cotit / arborelui cu came. Aici, pentru a nu fi confundat cu semnele de pe centură, sunt desenate săgeți. Da, am abordat fără probleme problema înlocuirii curelei de distribuție.
Cum se asigură sincronizarea deschiderii și închiderii supapelor motorului cu poziția pistoanelor la o turație constantă a motorului? Într-o mașină modernă, această problemă este rezolvată prin combinarea rotației arborelui cotit, pe care sunt fixate pistoanele, și a arborelui cu came, care face ca supapele să se miște. Sincronizarea se realizează prin instalarea unui scripete special pe ambii arbori și tragerea unei curele dințate sau a unui lanț între ei.
Dacă vorbim despre centură, atunci aceasta este o centură cu dinți interni, realizată din cauciuc de înaltă rezistență pe bază de șnur.
O curea instalată corect, datorită tensiunii sale, transmite rotația de la arborele cotit la arborele cu came al motorului. Dintii curelei nu ii permit sa alunece si astfel asigura ca arborele cu came se roteste strict in functie de unghiul la care s-a intors arborele cotit. Astfel se realizeaza deschiderea si inchiderea supapelor de admisie si evacuare ale motorului la momentul potrivit in functie de pozitia pistoanelor motorului. Pentru a facilita instalarea și a compensa întinderea curelei în timpul funcționării, se folosesc role speciale de tensionare cu întinzător.

Ce se întâmplă dacă cureaua de distribuție se rupe

Consecințele unei curele de distribuție sparte sunt foarte grave. Dacă revenim la teorie, va deveni clar – imediat după ce cureaua încetează să sincronizeze funcționarea arborelui cu came și a arborelui cotit, acestea încep să se rotească de la sine. Având în vedere numărul de rotații ale motorului, în câteva secunde, acest lucru face ca pistoanele și supapele, care în mod normal se mișcă pentru a nu se încrucișa, se „întâlnesc” în camera de ardere. Rezultatul – supapele mai puțin puternice sunt deformate. Aceasta se numește „supapă îndoită”. Deși problema nu se limitează la aceste detalii.

Dacă cureaua de distribuție se rupe, atunci revizia motorului nu mai poate fi evitată. Dacă comparăm costul înlocuirii curelei de distribuție, chiar și completă cu role și o pompă de apă, este de zece ori mai ieftin decât o revizie majoră. Este destul de ușor să previi o astfel de situație.
⦁ Nu ignorați intervalele de înlocuire ale producătorilor de mașini. Chiar dacă ție sau mecanicului tău vi se pare că cureaua este „încă bună”, este mai bine să o înlocuiți.
⦁ Inspectați cureaua de distribuție la fiecare service. Da, dumneavoastră sau mecanicul dumneavoastră veți putea detecta problema în avans (de exemplu, fisuri).
⦁ Dacă manevrați mașina mai intens decât de obicei (lucrezi într-un taxi, călătorești mult în călătoriile de afaceri cu mașina personală etc.), atunci schimbă cureaua mai des. Operarea intensivă duce la supraîncălzire, iar aceasta distruge structura.
⦁ Acordați atenție funcționării motorului și curelei. Sunetele străine sau bătăile vizibile ale curelei pot indica probleme cu sincronizarea.
⦁ Schimbați cureaua de distribuție împreună cu rolele și dispozitivele de pretensionare. Majoritatea producătorilor de piese vând toate piesele de care au nevoie într-un singur pachet convenabil. Există kituri de sincronizare cu pompe de apă – le puteți cumpăra dacă intervalul de înlocuire a sincronizarii a coincis cu înlocuirea pompei. Sau producătorul auto recomandă să schimbăm totul împreună.

Cât de des se schimbă cureaua de distribuție?

În general, cureaua de distribuție este o piesă destul de fiabilă, care are echilibrul necesar de rezistență și flexibilitate. Cu toate acestea, există o serie de factori care pot duce la defectarea acestuia (ruperea sau deplasarea față de scripete). De exemplu, separarea centurii, crăparea din cauza utilizării pe termen lung și diferite.